Följ oss

Viktigt med rätt lufttryck i däcken

Vill du ha lägre rullmotstånd och bra grepp är det viktigt att ha rätt lufttryck i däcken. Ett cykeldäck som inte har pumpats upp tillräckligt mycket blir mycket tyngre att cykla på. Däcksidan får sprickbildning och förkortad livslängd.

Punktering

Om du kör med ett däck (med innerslang) som har för lågt lufttryck kläms innerslangen lätt. Vid cykling på en kant, något hårt eller liknande kan däcket klämma slangen och du får ett hål i slangen. Detta gäller om du har slang i däcket. Punktering där slangen kläms kan inte ske om du kör med ett slanglöst däck. Ett slanglöst däck (tubeless däck) är konstruerat lite annorlunda för att det skall sitta kvar på fälgen. Man måste dessutom ha en fälg som är förberedd för slanglöst. Ofta förekommande på MTB och racer.

Vilket däcktryck skall jag ha på min cykel?

Det är svårt att göra en allmän rekommendation för en viss cykel eller ett speciellt däck. Det rätta lufttrycket beror främst på belastningen på däcket. Denna vikt påverkas huvudsakligen av ryttaren vikt och eventuella bagage. I motsats till en bil där fordonets vikt bara är en mindre del av totalvikten. På de flesta däcksidor kan du läsa ut vad som rekommenderas för just det däcket. Det faktiska däcktrycket skall aldrig vara högre eller lägre än vad som är märkt på däckets sidokant.

Här kommer en generell rekommendation från Schwalbe som är en ledande däcktillverkare av cykeldäck.

  • Bredd på däck 25mm racercykel. Kroppsvikt på ca 60kg, 6.0 Bar, Kroppsvikt på 85kg ca 7.0Bar
  • Bredd på däck 40mm ex standardcykel. Kroppsvikt på 60kg - 3,5bar. Kroppsvikt på 85kg ca 4,5Bar
  • Bredd på däck 55mm ex MTB. Kroppsvikt på 60kg - 2.0Bar. Kroppsvikt på 85kg ca 4.0Bar

Hur ofta skall jag kontrollera lufttrycket?

Det är också lite olika beroende på vilken cykel du cyklar på. Den första rekommendationen är att titta på däcksidan där får du fram minimum och max PSI/Bar. Det skall hållas inom dessa gränser. Ju smalare däcken är och med hög belastning desto högre lufttryck. Däck med mycket små diametrar (ex liggcykel, hopfällbar cykel) kräver också ett högre tryck.

Standard, Junior och sportcykel.

Kontrollera lufttrycket 1 gång per månad.

Mountainbike

Om du cyklar på en Mountainbike så har man ofta ett lägre tryck än ett racerdäck. Anledningen till det är MTB däcket kan lättare anpassa sig efter den terräng som du cyklar på och dessutom ge ett bättre grepp. Volymen i ett MTB däck är oftast större och då är risken för att slangen skall klämmas mindre. Om du kör MTB bör du kontrollera däcken oftare gärna inför varje cykling.

Racercykel

Här är det jätteviktigt att du kör med högt tryck. Rekommenderas att man kontrollerar lufttrycket inför varje cykling.

Vilken pump skall jag välja?

Fotpump med mätare

Satsa på en bra fotpump som har hög kvalitet. Den skall vara stabil med en bra mätarställning på så att du lätt ser när du pumpar. En fotpump är mest effektiv som du kan använda dig av när du är hemma inför din cykeltur. Många finare pumpar har reservdelar om det skulle vara så att pumpen går i sönder.

https://www.cykelhandlaren.se/produkt/Pump-golv

Minipumpar

Vet du med dig att du skall ut lite längre turer, utflykt då är det bra med en minipump som du kan fästa på din cykel. Minipumpar finns med och utan mätare. De flesta pumpar idag har ett pumphuvud som gör att du kan pumpa både vanligt cykelventil, racerventil och bilventil. Kontrollera först vilken typ av ventil som du har så att du köper rätt minipump.

https://www.cykelhandlaren.se/produkt/Pump-golv

Pump för kolsyrepatroner

Om du kanske vill tävla och får punktering som behöver fixas snabbt. Finns det ytterligare ett alternativ att du har en kolsyrepump med kolsyrepatron.

Den kan lätt läggas i bakfickan på din cykeltröja. Det finns både 16gr kolsyrepatroner som passar en däck till en racerdäck och även 25gr kolsyrepatroner som passar bättre till en MTB där du har större volym.